poniedziałek, 28 stycznia 2019

Bo MOC jest w słowach




W ostatnim poście przedstawiłam propozycję ćwiczeń do zrealizowania z uczniami klas 4-6. Nie trzeba jednak nikogo przekonywać jak ważne jest, aby rozmawiać z młodzieżą o skutkach agresji słownej i o tym, jaką MOC mają słowa. Dlatego w tej części garść inspiracji dla klas 7-8 oraz gimnazjum.

(źródło : scenariusz "Zamiast hejtu" Fundacja Dzieci Niczyje") 



1.) Punktem wyjściowym do rozmowy były wydarzenia minionego tygodnia w naszym kraju:
- refleksje uczniów, wymiana opinii na temat ludzkich relacji w różnych grupach społecznych. 
2.) Zdefiniowanie pojęcia "mowy nienawiści":
- prezentacja strony : www.uprzedzuprzedzenia.org,
3.) Rozmowa na temat hejtu - przykłady, doświadczenia uczniów i moje.
4.) Podział klasy na grupy (w zależności od liczebności 3/4 grupy do 5 osób w zespole).
5.) Rozdanie arkuszy papieru i kolorowych markerów.
6.) Losowanie kartek "przypadki hejtu w sieci" (historie pochodzą z prawdziwych zgłoszeń do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży).




7.) Zapoznanie z treścią otrzymanych historii.
8.) Zapisanie na tablicy zagadnień do opracowania :
- uczniowie wspólnie w swojej grupie ustalają formę zapisu i prezentacji, ważne jest, aby każdy był zaangażowany w wykonanie zadania.
9.) Młodzież ustala fakty dotyczące ofiar, sprawców i świadków hejtu; przykładowe zagadnienia :
- kto jest ofiarą, hejterem, świadkiem?
- dlaczego osoby hejtujące tak się zachowały?
- co mogą zrobić ofiary/świadkowie?
- jak inaczej mogli zareagować sprawcy?
- jak oceniacie postępowanie sprawców?
10.) Prezentacja efektów pracy na forum klasy: pytania, dyskusja i wnioski.
11.) Wspólne ułożenie zasad antyhejtowych:
- zapis na arkuszu, wywieszenie w sali lekcyjnej.



Istotne jest, aby uczulić uczniów na to, żeby zgłaszali wszelkie przejawy przemocy rówieśniczej w sieci. Pokazujmy im drogi pomocy - począwszy od rodziców, rodzeństwa przez nauczycieli, wychowawców czy też Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - jestem przekonana, że pozwoli to zapobiec wielu niepożądanym sytuacjom.

1 komentarz:

  1. Niestety tylko teoria. Jako pedagog nie potrafiła sobie Pani poradzić z fala hejtu w szkole w której pracuje.Zamiatanie pod dywan i udawanie że wszystko jest ok.

    OdpowiedzUsuń