W związku z prośbami po webinarze "Edukacja blisko ucznia" przedstawiam kilka pomysłów, którymi miałam okazję podzielić się podczas spotkania w ramach współpracy z Polskie Towarzystwo Dysleksji
Na potrzeby webinaru "O indywidualizacji nauczania, czyli jak pracować z uczniem, uwzględniając jego potrzeby, możliwości i ograniczenia", zapytałam moich absolwentów, co zapamiętali z naszych wspólnych lekcji. Załączam niektóre z wypowiedzi i polecam takie ćwiczenie:- pozwala na doskonalenie własnego warsztatu pracy, - analizę stosowanych form i metod,
- refleksję nad tym, co robimy.
Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na rozwój i funkcjonowanie uczniów, ale niezwykle ważne jest zrozumienie potrzeb oraz sytuacji młodego człowieka, jak również wspólne poszukiwanie najbardziej odpowiednich metod pracy.
Co może wpływać na osiągane efekty?- warunki domowe,
- relacje z rówieśnikami,
- motywacja wewnętrzna...
to tylko niektóre...
Do wielu przedsięwzięć, ale też w codziennej pracy warto włączyć elementy, które przyczynią się do rozwoju uczniów:
Zachęcanie zarówno do najdrobniejszej aktywności, jak i do podejmowania wyzwań;
Wsparcie – nie znaczy wykonywanie zadań za ucznia, tylko służenie radą i pomocą;
Docenianie – nawet najmniejszego wysiłku, pochwała, zmobilizowanie do dalszego etapu;
Zgoda na samodzielność – przy wyborze zadania, wykonania pracy, realizacji własnego pomysłu;
Wspólna radość z tworzenia (nie tylko z efektów).
Kolejny element w indywidualizacji to wykorzystanie możliwości uczniów i motywowanie poprzez zainteresowania:- tematyka prac pisemnych nawiązująca do dziecięcego hobby,
- udział w konkursach tematycznych,
- zadania tematyczne dla chętnych.
Poszukiwanie klucza, aby otworzyć drzwi i wejść do uczniowskiego świata, to niezwykle trudne zadanie, ale trzeba wierzyć i mieć nadzieję, że się uda - ku radości naszej i naszych wychowanków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz