Te niepozorne karteczki, których nazwa pochodzi od malutkiej baśniowej bohaterki, ale też jednostki miary, wyzwalają w dzieciach niesamowite pokłady kreatywności.
Poza przyjemnością współpracy w grupie i wspólnego tworzenia oryginalnych prac, uczniowie doskonalą umiejętność tworzenia wypowiedzi. Zwieńczeniem działań jest zespołowe podsumowanie twórczych pomysłów. Tę formę pracy można wykorzystać realizując różne tematy, poniżej propozycje do wykorzystania.
Do wykonania zadania potrzebne są :
- kolorowe karteczki w rozmiarach ok. 2,5cm x 2,5cm i również inne rozmiary,
- sznurek lub wełna,
- arkusze papieru /zeszyt,
- flamastry, kredki,
- klej, nożyczki
ćwiczenie 1 :
- uczniowie pracują w grupach,
- ich zadaniem jest zapoznanie z tekstem (uczniowie czytają różne fragmenty, później opowiadają czego się dowiedzieli),
- na dużym arkuszu dzieci tworzą plan wydarzeń,
- na karteczkach -calineczkach rysują symbole konkretnego wydarzenia i obok zapisują punkt odpowiadający narysowanej symbolice,
- na zakończenie prezentują efekty pracy na forum klasy.
ćwiczenie 2 :
praca z lekturą pt. Oskar i Pani Róża
- uczniowie pracują w parach,
- zadaniem każdej pary jest opracować jeden dzień z życia Oskara,
- dzieci wyszukują charakterystyczne cytaty, które odzwierciedlają poglądy chłopca lub ważne dla niego wartości,
- na karteczkach - calineczkach rysują symbole odpowiadające wyszukanym cytatom,
- w zeszytach przyklejają sznurek, na nim karteczki, obok których zapisują cytaty,
- sznurek symbolizuje linię życia,
- na zakończenie uczniowie formułują wniosek - złotą myśl,
- efekt pracy każdy przedstawia koleżankom i kolegom.
Jak tak czytam to fascynujące ćwiczenie, to myślę sobie, jak dużo istnieje dziś możliwości przyjemnego przekazu wiedzy młodemu człowiekowi (oczywiście za sprawą aktywnego nauczyciela). Literatura jest piękna, lecz żeby tak dosadnie dotrzeć do umysłu ucznia i zachęcić go do lektury- takim sposobem można dodatkowo pobudzić morze kreatywności :-)
OdpowiedzUsuńTrzeba tylko te formy pracy odpowiednio dobierać, dozować i nie przesadzać z różnorodnością.
Usuń