środa, 20 lutego 2019

"Drama rozwija w nas niezwykłość"


"Drama pozwala aktywnie korygować swoje błędy. Drama rozwija w nas niezwykłość". Halina Machulska
🎭🎭🎭 
Techniki teatralne i dramowe w pracy z dziećmi i młodzieżą miałam okazję poznać podczas kursu instruktora teatralnego, organizowanego przez Ośrodek Assitej. Kurs wspominam jako niezwykle intensywny i z pewnością bardzo ciekawy pod względem różnorodności zaproponowanych zajęć. 
W dzisiejszym poście kilka ćwiczeń do zastosowania podczas przygotowań do spektakli czy innych wystąpień szkolnych. Dla chętnych oferuję plan pracy koła teatralnego do zmodyfikowania oczywiście, bo wszystko zależy od tego, z jaką grupą zajęcia będą się odbywały.
🎭🎭🎭
Warto pamiętać, że udział w spotkaniach koła teatralnego ma pomóc dzieciom pokonywać różnego rodzaju trudności i przezwyciężać kompleksy. Dla niektórych może to być początkowo bardzo trudne, dlatego dobrze jest zaangażować takich uczniów do obsługi nagłośnienia czy tworzenia dekoracji, a dopiero z czasem wdrażać do występów publicznych. Dzięki spotkaniom w grupie teatralnej umożliwiamy uczniom nabywanie pewności siebie oraz wiary we własne możliwości, ale przede wszystkim uczymy aktywności, jak również wrażliwości na odbiór sztuki, zwłaszcza teatralnej.
Propozycje poniższych ćwiczeń i zabaw to takie, które wybrałam spośród kilkudziesięciu jakie poznałam. Pomysły można też wykorzystać podczas zajęć w świetlicy, godziny wychowawczej czy lekcjach obowiązkowych.
1. ławeczka
- tworzymy ławeczkę (np. z krzeseł), na której leży gazeta;
- w tle włączamy muzykę;
- każdy uczestnik ma odegrać scenkę pantomimiczną z gazetą, która może posłużyć do wszystkiego, tylko nie do czytania;
- nie można wymyślać innych postaci - jest tylko rekwizyt;
- ćwiczenie dobiega końca po tym, kiedy każdy przedstawi dwa/trzy pomysły;
2. chór głosek
- jedna osoba z zespołu wychodzi z sali;
- grupa siada w kole i wymyśla wyraz (wyrazy) jaki będzie wypowiadała; 
- następnie dzieli go na sylaby (np mar-mo-la-da) i umawia się, które osoby (grupy) będą wypowiadały poszczególne sylaby;
- po wejściu ucznia, wszyscy z grupy jednocześnie wypowiadają swoje sylaby, a on musi odgadnąć o jakie słowo chodzi - może stać na środku i się przysłuchiwać, albo podchodzić do swoich kolegów i w taki sposób spróbować odgadnąć;
3. dzwoneczek
- dzieci ustawiają się w okręgu;
- ich zadaniem jest podawać sobie dzwoneczek tak, żeby nie zadźwięczał;
- jeśli dzwonek wyda dźwięk grupa zaczyna zabawę od początku;
- jak wszystko się uda, dzwonimy jak najgłośniej i bijemy brawo w dowód uznania wykonania tak trudnego zadania !
4. stop klatka
- dzieci pracują w parach;
- zadaniem każdej pary jest pokazanie pozostałym uczestnikom żywego obrazu "fotografii" - stop klatki; 
np.: plotkarki, oświadczyny, kłótnia, pytanie o drogę itp.
- grupa odgaduje jaki może być podpis pod fotografią;
- w kolejnym etapie ćwiczenia można zaproponować ożywienie obrazu.

🌸🌸🌸🌸
To tylko namiastka z całej gamy ćwiczeń, którą miałam szczęście poznać, wiele razy później stosować, modyfikować i przekazywać dalej w świat. Każda zabawa ma określony cel i doskonali różne umiejętności, dlatego konieczne jest, żeby omówić z dziećmi to, czego doświadczą.
W trakcie zajęć teatralnych uruchamiamy pozytywne emocje, a dając radość innym, sami ją w zamian otrzymujemy.
Zapraszam do inspiracji

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz