czwartek, 14 lutego 2019

Walentynkowa gramatyka.


Każda okazja jest dobra do świętowania.Tym razem WALENTYNKI !!!


Tak naprawdę każdy temat, zarówno z gramatyki jak i z literatury możemy zrealizować dopasowując treści do święta, które widnieje właśnie w naszym kalendarzu. 
Dziś trzy łyki czystej gramatyki czyli wypowiedzenia wielokrotnie złożone.
Już sama nazwa odstrasza, ale jeżeli zrobimy do tego odpowiednią oprawę, to diabeł nie będzie już taki straszny jak go malują.

Oto, jak w kilku krokach zrealizować walentynkową lekcję gramatyki:
1. Przypomnienie wiadomości o rodzajach wypowiedzeń:
-swobodne wypowiedzi uczniów,
-rozrysowanie wykresu pomocniczego dla zobrazowania powtarzanego materiału,
2. Podanie kilku krótkich wypowiedzeń i polecenie połączenia ich w jedno. Pamiętajmy, że to dzień zakochanych, dlatego przykłady krążą wokół miłości np.: 
Myślę o tamtej chwili, gdy Cię pierwszy raz ujrzałem i wyobrażałem sobie wspólną przyszłość, będąc daleko od Ciebie.
3. Zapisanie definicji zdań wielokrotnie złożonych - może być w formie rysnotki.
4. Wykonanie przykładowego wykresu i nazwanie wszystkich wypowiedzeń składowych.
5. Układanie własnych przykładów, ale takich, których treść będzie dotyczyła walentynek - uczniowie mogą pracować w parach lub indywidualnie.


Jeden z przykładów, który ułożyła moja uczennica, aż wywołał u mnie ciarki (oczywiście pozytywne!!!
💌💌💌
Myślę o tamtym dniu, gdy dostałam walentynkę i to ty ją napisałeś, będąc we mnie zakochany.
💌💌💌
6. Na zakończenie proponuję pracę domową, o której  już wspominałam: 
Chętni uczniowie losują z woreczka kartki z poleceniami.
Na co mogą natrafić? To wielka niewiadoma, dlatego może wywołać sporo emocji. Dodatkową atrakcją może być kruche ciasteczko-serduszko, dla każdego ucznia. Oto niektóre przykłady:
*Opisz to, co kochasz robić najbardziej. Zastosuj kilka zdań wielokrotnie złożonych.
*Ułóż menu dla zakochanych. Zaproś do skorzystania z niego, stosując wypowiedzenia wielokrotnie złożone.
*Stwórz ofertę pobytu dla zakochanych w jakimś magicznym miejscu. Pamiętaj, że w ofercie królować mają wypowiedzenia wielokrotnie złożone.
💗💗💗💗
Ile dni w roku, tyle możliwości do świętowania i stwarzania innych warunków do jeszcze lepszego rozwoju naszych uczniów!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz