sobota, 18 września 2021

Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Humanistów

 Pozostaję pod ogromnym wrażeniem organizacji Ogólnopolskiej Konferencji Nauczycieli Humanistów we Wrocławiu. Niezwykle interesująca tematyka wykładów i warsztatów spowodowała, że już nowe pomysły zakiełkowały w mojej głowie.






Jeden wykład był dla mnie szczególny - spotkanie z prof. dr hab. Janem Miodkiem nie tylko przywołało licealne wspomnienia, ale pozwoliło też na chwilę refleksji nad najważniejszymi zjawiskami współczesnej polszczyzny. Ekspresja jaką udało mi się uchwycić okiem aparatu, nie pozostawia wątpliwości, że był to bardzo ciekawie i z ogromnym zaangażowaniem zaprezentowany temat.

📚Pan profesor zwrócił uwagę, że wejście w świat ekektroniki to komunikacyjna rewolucja, a najproduktywniejszym modelem słowotwórczym stało się "e - ..." : mamy obecnie e-recepty, e-podręczniki, e-wizyty...
📚Kolejnym zjawiskiem jest ukształtowanie się modelu z członem odróżniającym na pierwszym miejscu, mamy to w przypadku złożeń: Grand hotel, Park hotel czy Sopot festiwal.
📚Powrót do feminatywów, historyk języka określił jako powrót do morfologicznej typowości języków słowiańskich.
📚Następna tendecja to anglicyzmy, które stały się obecnie przerywnikami : słyszymy zatem "sory, sorki, power, dziękuję z help" i wiele innych tego typu.
📚Nieodmienianie nazwisk to niestety tendecja nagminna i bardzo irytująca: pamiętajmy - odmieniajmy !!!
Jestem przekonana, że lekcja "Ojczyzny polszczyzny" na żywo, pozostanie w mojej pamięci jeszcze bardzo długo. Dziękuję wszystkim prelegentom za prawdziwą humanistyczną ucztę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz