niedziela, 17 lutego 2019

Uskrzydlające prace domowe.


Pasja nauki to nie jest coś, co trzeba w dzieciach wzbudzać -
wystarczy zadbać, żeby nie zgasła".  
D. Meier (pedagog)


Zgłębiając temat pracy domowej, poprosiłam uczennicę szkoły belgijskiej, (która uczęszczała wcześniej do szkoły w Polsce), aby porównała tylko tę jedną kwestię - może nie odbiega to znacząco od naszych praktyk, ale można się zainspirować i wprowadzić zmiany do tego, co być może stało się już przyzwyczajeniem.
Otóż prace domowe w belgijskiej szkole występują, ale zazwyczaj nie są zadawane z dnia na dzień. Jeśli już coś trzeba zrobić w domu to dokończyć rozpoczęte na lekcji zadanie, ale to nie zdarza się często. Innym formatem długoterminowej pracy domowej są prezentacje, które zazwyczaj uczniowie rozpoczynają w szkole z wyznaczonym terminem oddania. Przez małą ilość prac domowych dzieci mogą poświęcić więcej czasu na przygotowanie do sprawdzianów czy egzaminów, a także na rozwój swoich zainteresowań i pasji.


Jak jest w polskiej szkole - wiemy doskonale, że praktyki są rozmaite. Może jednak warto popracować nad własnym warsztatem pracy?
Ja postanowiłam stworzyć woreczek uskrzydlających prac domowych dla chętnych. Kto będzie chciał wylosuje karteczkę z odpowiednim poleceniem - ciekawe czy to spodoba się dzieciom?
Tylko jakie powinny być polecenia, żeby uskrzydlały ? i kogo ? Ucznia? Rodzica? A może nauczyciela?

Kilka odpowiedzi i propozycji z portalu społecznościowego :
1. Spójrz za okno i pomyśl o tym, co widzisz. Napisz to własnymi słowami - wypracowanie, wiersz, bajka, piosenka.
2. Co napiszesz dla gości na drzwiach domu i dlaczego?
3. "Pomaluj" ścianę swojego domu słowami np. tylko rzeczownikami lub przymiotnikami
4. Załóż "wieczorny notesik" i zapisuj codziennie swoją myśl/pomysł przed zaśnięciem. Po tygodniu porozmawiaj o tym z rodzicem lub innym bliskim. Jedną z myśli opisz, stosując dowolną formę wypowiedzi.
5. Porozmawiaj z kimś w sobotni wieczór o słońcu.
6. Idź na spacer. Zrób zdjęcie czegoś, co cię zainteresowało. Opowiedz o tym w klasie.
7. Poobserwuj np. mrowisko - narysuj je lub opisz.
8. Porozmawiaj z rodzicami jak to było, kiedy mieliście przyjść na świat (np. przy temacie o rozwoju człowieka).
9. Zrób coś co przynosi ci radość i wytchnienie.
10. Wyjdź na plac zabaw - opowiedz w klasie jak było? Co ci się najbardziej podobało? Jak się czułeś?







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz