piątek, 1 marca 2019

Jak zmierzyć się z "Panem Tadeuszem" Adama Mickiewicza?









Tym razem propozycja dotyczy zaangażowania uczniów już w trakcie czytania, a efekt końcowy zależy od ich pomysłowości i sposobu opracowania materiału, który wybiorą. Można w pewnych kwestiach być doradcą, ale jeśli to nie jest konieczne, warto dać młodzieży szansę wykazania się samodzielnością.

Na miesiąc przed planowanym omawianiem lektury, uczniowie wybierają zestawy zadań o różnym stopniu trudności. Przy małej grupie warto urozmaicić tematykę tak, aby uniknąć powtarzania tych samych treści.
Proponuję jednak zadania przeznaczone dla wszystkich uczniów, a jednym z nich jest przygotowanie strojów z epoki. Uwierzcie mi, że korzystając z zasobów domowych szaf, młodzież potrafi wyczarować kreacje, których pozazdrościłby niejeden kostiumograf.
Pozostałe przykładowe zagadnienia:
*Plan wydarzeń do wybranej księgi (można od razu podać, do której).
*Wady i zalety szlachty.
*Geneza utworu.
*Elementy biografii Adama Mickiewicza.
*Ciekawostki filmowe.
*Epopeja narodowa.
*Opis dworku w Soplicowie.
*Elementy charakterystyki bohaterów (Zosi, Tadeusza, Jacka Soplicy itp. - do wyboru).
Forma opracowania powyższego materiału jest dowolna np. plakaty, lapbooki, rysunki, albumy, filmy, prezentacje multimedialne.
Przebieg lekcji :
*zbudowanie sceny, która spowoduje, że prezentacja romantycznej kreacji będzie bardziej dostojna - (w moim przypadku na scenę przerobiliśmy kanapę z palet).
*omówienie elementów stroju, nazwanie jego poszczególnych części,
*odegranie wybranej scenki z książki,
*zaprezentowanie-odczytanie planu wydarzeń,
*geneza utworu,
Dalszy etap lekcji zależy od formy, jaką wybrali uczniowie. Jeśli na przykład w lapbookach są zagadki, to osoba prowadząca zadaje je koleżankom i kolegom. Z pewnością nie zabraknie też prezentacji multimedialnych, które są bardzo ciekawe i pozwalają na wizualizację, a dzięki temu lepsze zrozumienie trudnego materiału.
Życzę każdemu, aby młodzież podeszła do opracowania lektury tak gorliwie, jak zrobili to moi uczniowie. Z pewnością ułatwi to dalsze zmagania z epopeją narodową.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz