niedziela, 17 marca 2019

Podróże dalekie i bliskie



Czasami przypadkowa zamiana sal lekcyjnych może spowodować, że zaplanowane zajęcia będą wyglądały zupełnie inaczej niż to sobie opracowaliśmy. Nauka w nowej przestrzeni wzbudza ciekawość uczniów zaproponowanym tematem i powoduje zwiększenie ich aktywności, a co za tym idzie łatwiejsze przyswajanie nowego materiału. Zmiana miejsca to jeden z rozdziałów książki Radka Kotarskiego "Włam się do mózgu" (http://radek.altenberg.pl/) : "Nie musisz rzucać wszystkiego i jechać w Bieszczady. Wystarczy nawet drobna zmiana, np. nauka raz w pokoju, raz na balkonie,
a innym razem w parku."


Cykl tematów o podróżach można realizować stosując różnorodne metody i formy pracy. Być może uda się w ten sposób zaszczepić wśród uczniów pasję do odkrywania ciekawych miejsc
i nawiązywania interesujących znajomości?




Ćwiczenia
🌏zadanie na rozgrzewkę : Jakim jestem miastem?
- uczniowie rozpraszają się po sali, na sygnał dobierają się parami i zadają zagadki dotyczące miast w Polsce np. jestem położony w północnej Polsce w moim centrum stoi fontanna Neptuna lub mam w nazwie stok, ale do gór mi daleko itp.
- w tej zabawie można zapisywać punkty,
- nauczyciel powinien nadzorować poprawność zadawanych pytań i odpowiedzi;
🌏uczniowie wybierają przewodniki turystyczne
(warto przygotować przewodniki różnych wydawnictw nie tylko po Polsce, ale też po innych krajach);
🌏dzieci mają kilka minut, aby zapoznać się z budową książeczki;
🌏następnie dobierają się parami i każda z osób ma 3 minuty, aby opowiedzieć jakie informacje zawarte są w jej przewodniku, w jaki sposób byłby on przydatny w podróży;
🌏w zależności od tego jak liczna jest grupa, można robić zmiany w parach tak, żeby dzieci mogły zapoznać się z jak najszerszą ofertą;
🌏na forum klasy rozmawiamy co najbardziej zaciekawiło uczniów i w jaki sposób podczas odwiedzania jakiegoś miejsca można skorzystać z informatora;
- własne doświadczenia zarówno nauczyciela, jak i dzieci są tutaj mile widziane i słyszane😉
🌏po takim wstępie można już przystąpić do opracowania własnego przewodnika:
- w domu uczniowie muszą przygotować odpowiednie materiały np.: zdjęcia, rysunki, mapki itp.
- warto zachęcić do zastosowania ciekawych form edytorskich książeczki i wyszukania ciekawostek, które mogą zaskoczyć czytelnika;
🌏prezentacji prac koniecznie powinna towarzyszyć mapa, aby przy okazji zlokalizować miejsce, które mamy odwiedzić.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz