sobota, 15 grudnia 2018

W ogniu pytań - "Chłopcy z Placu Broni" Ferenca Molnara.

Symboliczna bitwa o plac może być okazją do sprawdzenia treści lektury i związanych z nią zagadnień, a przy tym doskonałą zabawą.


I w tym miejscu przytoczę cytat, który przedstawia "Wychowanie w szacunku" :                     
"Naukowcy dowiedli, że aby powstało nowe połączenie synaptyczne w mózgu potrzebujemy powtarzać daną czynność ok. 400 razy. Kiedy uczymy się z pasją i w zabawie, takich powtórzeń potrzeba około 20." Karen Purvis
 Właśnie - pasja i zabawa to jest to, o co powinniśmy zadbać najbardziej, a przy okazji trochę nauki nie zaszkodzi.
Przebieg zajęć:
1) Podział uczniów na 2 grupy (czerwone koszule i zieloni):
- Uczniowie wchodząc do klasy częstują się czerwonym jabłkiem lub zieloną gruszką (można wybrać też inne owoce w tych kolorach); w ten sposób mamy grupę czerwonych i zielonych.
Pomysł podziału na grupy podsunęła mi podczas jednego z inspirujących spotkań Katarzyna Skolimowska Inspiracje dla szkoły
2) Zadaniem każdej z grup jest zbudowanie własnej fortyfikacji i przybranie ustalonych barw zespołu:
- bardzo proste do wykonania będą papierowe czapki, które można zrobić (wcześniej) w kolorach flagi węgierskiej.
3) Drużyny muszą zapisać 10 pytań dotyczących treści książki, każde na oddzielnej kartce.
4) Gotową kartkę należy zgnieść i odłożyć do bazy.
5) Dobrze jest dołożyć dzieciom kilka "zgniotek" od siebie w gratisie.
6) Po takim przygotowaniu można rozpocząć symboliczną "bitwę o plac w ogniu pytań".
7) Uczniowie poza przerzutem pytań, muszą wykraść na koniec kilka sztuk amunicji drużynie przeciwnej, pamiętając przy tym, że ktoś musi bronić bazy.
8) Po ekscytującej aktywności należy ostudzić emocje i policzyć łupy.
9) Zespoły siadają w kręgu i odczytują pytania, a przed udzieleniem odpowiedzi mogą się ze sobą skonsultować. 


Drużyna przeciwna może też uzupełnić wypowiedź, bo nie chodzi o rywalizację, tylko zgromadzenie jak najwięcej informacji na temat lektury.

10) W kolejnym etapie, na podstawie powyższego zadania, uczniowie wspólnie tworzą notatkę na temat świata przedstawionego w "Chłopcach z Placu Broni".
11) Na zakończenie prezentują efekty pracy na forum klasy. Wystąpienie w czapkach i barwach drużyny może być elementem dekoracyjnym prezentacji.

Z doświadczania wiem, że taka lekcja angażuje uczniów w 100% i na długo pozostaje w ich pamięci.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz