Uwielbiam przyglądać się chmurom, mają w sobie coś niezwykłego, są takie ulotne i niepowtarzalne. Tworzą tak rozmaite kształty, że czasami obraz wydaje się wprost bajkowy i nierzeczywisty. Warto to wykorzystać do kreatywnej zabawy na łonie natury i sprawdzić jak bardzo rozwinięta jest wyobraźnia naszych dzieci.
Ćwiczenia można wykonywać podczas zajęć w świetlicy, na wycieczkach, na różnych lekcjach... Możliwości jest wiele, zobaczcie sami, przedstawiam kilka propozycji:
Obserwatorzy kładą się wygodnie na łące, na trawie lub ławce w parku, ich zadaniem jest wskazać konkretny obłok i powiedzieć, co przypomina swoim kształtem;
- po wysłuchaniu wszystkich, uczestnicy zabawy układają krótkie historyjki, w których wykorzystać muszą usłyszane wcześniej słowa (kształty).
2)⛅
Bawimy się w rymy:
- zadaniem dzieci jest ułożenie rymu do podanego wyrazu związanego z tematem, a po wyczerpaniu zasobu słownictwa można przejść w zabawę "skojarzenia":
chmura - góra
obłoczek - skoczek itd...
Podczas lekcji j.polskiego warto rozszerzyć wiadomości o rodzaje rymów.
3)⛅
Który obłok mam na myśli?
- jeden z uczestników opisuje wybraną przez siebie chmurkę, podczas kiedy pozostali mają zamknięte oczy; po chwili zadaniem grupy jest przyjrzeć się i odgadnąć, który obłok był opisywany.
4)⛅
Pierzasta, kłębiasta czy warstwowa?
Lekcja o rodzajach chmur powinna odbywać się z .... "głową w chmurach".
5)⛅
I tak płynnie przechodzimy do związków frazeologicznych, w przypadku których proponuję kalambury - rysowane lub pokazywane. Przykładowe hasła:
jak gradowa chmura ; chodzić z głową w chmurach, z dużej chmury mały deszcz.
6)⛅
Dla fotografów:
Zadaniem uczestników jest sfotografować obłok/obłoki w połączeniu z dowolnym obiektem (budynkiem, pojazdem, postacią, dłonią itp.) tak, aby stworzyły konkretną kompozycję.
Myślę, że podczas pięknej sierpniowo-wrześniowej pogody uda wam się pobujać trochę w obłokach.☁☁☁⛅🌞
A na zakończenie trochę powagi... odrobina poezji :
Wiesława Szymborska "Chmury"
(Fragment)
"Z opisywaniem chmur
musiałabym się bardzo śpieszyć-
już po ułamku chwili
przestają być te, zaczynają być inne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz